أخدت اللقب هنا سابقًا وبحب مصر واتشرف أني أكون مصرية

شارك هذه المقالة مع أصدقائك!

شكرا على قرائتكم خبر أخدت اللقب هنا سابقًا وبحب مصر واتشرف أني أكون مصرية

تألقت المطربة اللبنانية نادين فهد في حفل مسابقة ملكة جمال العرب الذي نُظم بحضور الفنانة المصرية حورية فرغلي كعضو لجنة تحكيم.

تصريحات نادين فهد مطربة حفل مسابقة ملكة جمال العرب 

وقالت نادية فهد لكامير تحيا مصر: أنا ملكة جمال العرب في 2012 وجيت مصر 8 مرات قبل كده واتشرف أني أكون قهراوية لأني بحب مصر.

وعن الحفل، تابعت: أجواء جميلة وإقبال جماهيري وربنا يوفق الصبايا لأنهم عملوا مجهود، وأنا هكون نجمة الحفل.

حورية فرغلي عضو لجنة تحكيم مسابقة ملكة جمال العرب 

من جانبه، قالت حورية فرغلي عضو لجنة تحكيم مسابقة ملكة جمال العرب عن طفولتها القاسية، خلال لقاؤها مع الإعلامي تامر شلتوت، في برنامج in Deeb في العمق، قالت فيه: طفولتي كانت صعبة، بابا وماما انفصلوا وأنا عندي 48 ساعة، أكتر حاجة عايزة أنساها هي طفولتي، لأني أتحرمت من الطفولة والمراهقة.

وأضافت حورية فرغلي: الدادة بتاعتي كانت أحن واحدة عليّ، كانت فلبينية وقعدت معايا لحد ما بقى عندها 73 سنة وماتت، كنت بقولها ياتيتا، زوج ماما كان حنين عليّ، وزوجة بابا ماتت في غارة من غارات العراق، ورأسها طارت قدام عيالها ماتت موتة صعبة.

تصريحات حورية فرغلي 

واستطردت حورية فرغلي: بسبب حجم الإذاء وأزمة الطفولة، أنا قعدت لـ 8 سنين مبتكلمش، ولا بنطق خالص، الدكتور قال لماما بنتك مبتتكلمش، لأنها محتاجة حب وحنان كتير.

وتابعت: من أسباب نجاح ساحرة الجنوب أني بحب المقابر، ومبخافش منها، وأدفنت مرة، ومرضتش يجيبوا واحدة بدالي تعمل المشهد أنا اللي عملته، أتدفنت في مقابر العياط، وهناك في شجرة كبيرة، الساعة 3 الفجر، الدنيا كانت حر ورطوبة بطريقة صعبة.

واوضحت، أول ما حفروا الحفرة وحطوني تحت كان الجو تلج، كأنها تلاجة موتى، أطلع فوق حر موت، لكن مخوفتش ومحستش بحاجة، لاني كنت عارفة أنه تمثيل، أنا مبخافش من الموت، ومستعدة له، نفسي يجي بصراحة، لأن الدنيا بقا دمها تقيل، الناس أتغيرت وأخلاقها أتغيرت، مبقوش يخافوا وبقا في عنف، ومفيش أصول.

وقالت سارة نخلة عن تصريحات حورية فرغلي: في بعض التصريحات مينفعش ي جماعة اننا نقولها عن عبث بدون سيرش أو نسأل، مينفعش نجمة بحجم حورية فرغلي تطلع تقولك أنا منعوني من التبني، لو جينا للدين إحنا حرام نتبنى، في حاجة اسمها كفالة اليتيم، في دولة بتشتغل كل سنة على مشاريع جديدة وتسهيلات كتيرة جدا علشان نقدر نكفل اليتامى والأطفال اللي محتاجة رعاية.

وتابعت، القوانين اللي بتتعمل أو التسهيلات دي الهدف منها تقليل عدد المؤسسات أو دور الرعاية، وزيادة عدد الأطفال المكفولين، إحنا كدولة بنشوف مشروعات من وزارة التضامن الاجتماعي بتوفر وتسهل لينا الكفالة فمينفعش أطلع أقول مسمحوش ليا لأن في شروط للكافلة ممكن يكون حضرتك مستوفتيش الشروط كلها، الكلام واضح ومش محتاج ترجمة مش هصحي الصبح أقول عايزة أكفل طفل ف هيحصل.

‫0 تعليق

اترك تعليقاً